ترانسمیتر فشار
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

ترانسمیتر فشار از پرکاربردترین تجهیزات ابزار دقیق بوده و یکی از مهمترین تجهیزات سیستم اتوماسیون صنعتی و همینطور تجهیزات پالایشگاهی محسوب می شود. ترانسمیتر فشار برای کنترل فرآیندهای صنعتی مانند اندازه گیری فشار گاز یا مایع به کار برده می شود. ترانسمیترهای فشار روی لوله ها و مخازن و در نقاط اندازه گیری نصب می شوند تا بتوانند به طور دقیق فشار گاز و مایعات را اندازه بگیرند. در حقیقت می توان گفت ترانسمیترها متشکل از سه بخش تقویت کننده، مبدل و سنسور می باشند. علاوه بر این ترانسمیتر فشار برای کنترل فشار و نشان دادن مقدار فشار مورد استفاده قرار می گیرد. ترانسمیتر فشار قادر است سطح مایعات موجود در مخزن را نیز خیلی دقیق اندازه گیری نماید. ترانسمیترهای فشار این توانایی را دارند که در شرایط مختلف، تغییرات ناشی از فشار را اندازه گیری کرده و سپس آن تغییرات را به صورت یک عدد دیجیتالی نشان دهند. بعضی از انواع ترانسمیترهای فشار، به مواد پیزوالکتریک وابسته هستند و در نتیجه می توانند نیروی مکانیکی را تشخیص دهند. این نوع از ترانسمیترها این توانایی را دارند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. در حقیقت می توان گفت قسمتی از ترانسمیتر فشار، میزان فشار را اندازه گیری می کند و بخش دیگر آن نتایج به دست آمده را انتقال می دهد. ترانسمیتر فشار دارای مزایای زیادی بوده و تقریباً با همه محیط ها سازگار است. مهمترین مزیت آن این است که حتی می توان به صورت مستغرق نیز از آن استفاده کرد. ترانسمیتر فشار می تواند به طور مستقیم سطح فشار و همچنین فشار تفاضلی را اندازه گیری نماید. علاوه بر این برای تولید و ساخت ترانسمیترهای فشار، از مواد پیزوالکتریک استفاده می شود زیرا این مواد مقاومت بالایی در مقابل میدان الکترومغناطیسی و میدان تابشی دارند.

ترانسمیتر فشار روزمونت

کمپانی روزمونت زیرمجموعه ای از شرکت امرسون بوده و دفتر مرکزی این کمپانی در ایالت مینوستا آمریکا قرار گرفته است. این کمپانی تولید کننده انواع ابزار سنجش  در زمینه دما، فشار و سطح می باشد. کمپانی روزمونت در سال 1956 در کشور آمریکا راه اندازی شد. در سال 1976 شرکت امرسون این شرکت را خرید و در حال حاضر محصولات این شرکت همچنان به نام روزمونت به بازارهای جهانی وارد می شود. این برند یکی از بهترین برندهای ابزار سنجش در ایران و سرتاسر دنیا است.ترانسمیتر فشار روزمونت مدل های مختلفی دارد و پرکاربردترین مدل های این ترانسمیتر مدل 3051 و 1151 است. با استفاده از ترانسمیتر روزمونت مدل 3051 می توان کنترل بهتر و موثرتری به روی تجهیزات کارخانه و تاسیسات داشت. این ترانسمیتر نه تنها مشکلات تجهیزات را کاهش می دهد بلکه در هزینه ها نیز صرفه جویی می کند. ترانسمیتر روزمونت 3051 این توانایی را دارد که به طور همزمان جریان، فشار و سطح را در تاسیسات اندازه گیری کند. به طور کلی می توان گفت این ترانسمیتر بازدهی زیادی داشته و قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارد. از مهمترین مزیت های این ترانسمیتر این است که قابلیت استفاده در دمای بسیار بالا را داشته و همچنین دارای کیفیت بالا و عمری طولانی می باشد. ترانسمیتر فشار روزمونت 3051 به راحتی تنظیم و کالیبره می شود در نتیجه در زمان و هزینه های جانبی موجب صرفه جویی می شود. برای کالیبره نمودن این ترانسمیتر معمولاً از هارت 475 استفاده می شود. این ابزار به خاطر کیفیت خوبی که دارد در صنایع مختلف مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع آب قابل استفاده است.

ترانسمیتر فشار ویکا

کمپانی ویکا یک کمپانی آلمانی است و در زمینه تولید تجهیزات ابزار دقیق فعالیت می کند. محصولات تولیدی کمپانی ویکا درکشورهایی مانند آلمان و لهستان به بازار عرضه می شود. در حال حاضر کمپانی بزرگ ویکا در بیش از 40 کشور در دنیا دارای نمایندگی فروش است و در نتیجه می توان گفت برند ویکا یکی از بهترین برندها در زمینه تولید ترانسمیتر فشار است. به طور کلی می توان گفت کمپانی ویکا یکی از معروف ترین سازندگان ابزار دقیق و تجهیزات کنترل پروسه بوده و علاوه بر ترانسمیتر فشار، در حال تولید تجهیزاتی از جمله ابزار اندازه گیری دما، فشار، نیرو و سطح می باشد. از ترانسمیتر فشار ویکا برای بررسی میزان فشار در نقاط مختلف سیکل در صنعت های مختلف استفاده می شود. 

ترانسمیتر فشار ویکا، در مدل های مختلفی تولید می شود. یکی از پرمصرف ترین انواع ترانسمیتر فشار ویکا، ترانسمیتر فشار S10 است که یکی از پرفروش ترین انواع ترانسمیتر محسوب می شود. ترانسمیتر فشار ویکا به مصرف کننده این امکان را می دهد، که کنترل بیشتری روی تجهیزات و دستگاه های خود داشته باشد. با استفاده از ترانسمیتر فشار ویکا، هزینه ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و پروسه های مختلف صنعتی به راحتی مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده از ترانسمیتر فشار ویکا، اندازه گیری فشار به طور دقیق و بدون نقص انجام می شود.

ترانسمیتر فشار ویکا، یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع ترانسمیتر در بازار ایران محسوب می شود. ترانسمیتر ویکا دیافراگمی بوده و در صنایعی مانند صنایع دارویی و غذایی بسیار پر مصرف است. ترانسمیتر فشار ویکا قادر است در سیستم های پنوماتیک، هیدرولیک، تست تجهیزات، کنترل پمپ و کمپرسور و همچنین در صنایع غذایی فشار را اندازه گیری کند. ترانسمیتر فشار ویکا، به عنوان اولین عنصر حسگر، از فشار سنج استفاده می کند. این نوع فشار سنج، می تواند فشار را به طور دقیق اندازه گیری کند و علاوه بر این خیلی مطمئن است. در اغلب ترانسمیترهای فشار ویکا، از سه نوع سنسور پیزو مقاومتی، فیلم نازک و سرامیک  استفاده می شود.

ترانسمیتر فشار یوکوگاوا

ترانسمیتر فشار یوکوگاوا  این قابلیت را دارد که شرایط یک پروژه را به خوبی کنترل کرده و طبق استاندارد عمل کند. ترانسمیتر فشار یوکوگاوا قادر است فشار را به طور دقیق اندازه گیری کرده و سپس اندازه آن را در اتاق کنترل ثبت نماید. ترانسمیتر فشار یوکوگاوا این توانایی را دارد که مراقب مناطق قابل انفجار در پروژه های بزرگ باشد و آنها را تحت کنترل بگیرد. این نوع ترانسمیتر می تواند علاوه بر اندازه گیری فشار، سطح مایعات را نیز نشان داده و فشار تفاضلی بین دو مخزن را مشخص نماید. علاوه بر این ترانسمیتر فشار یوکوگاوا می تواند فشار مطلق را تعیین کرده و حجم و وزن مایع را نیز اندازه گیری کند. برای تولید ترانسمیتر فشار یوکوگاوا از آلیاژهای مختلفی مانند برنز، برنج، آلمینیوم و استیل و فولاد ضد زنگ استفاده می شود. هر کدام از این آلیاژها، دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند ولی مهمترین ویژگی مشترکی که بین همه آنها وجود دارد، این است که در برابر خوردگی و همچنین فشار مکانیکی مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل برای استفاده از ترانسمیتر فشار یوکوگاوا در شرایط مختلف هیچ محدودیتی وجود ندارد و می توان با اطمینان کامل از همه مدل های این ترانسمیتر استفاده کرد. به طور کلی می توان گفت مهمترین مزیت ترانسمیتر فشار یوکوگاوا، مقاوتی است که این ابزار در برابر فشار مکانیکی دارد .مدل های مختلف ترانسمیتر فشار یوکوگاوا از جمله مدل EJA110A-F، دارای محدوده های فشاری مختلفی هستند. فشار معمول برای این ابزار در حدود 25 تا 500 کیلو پاسکال بوده و این ابزار توسط هارت 475 کالبیره می شود.

به طور کلی می توان گفت عملکرد ترانسمیتر فشار یوکوگاوا به این صورت است که فشار مکانیکی ورودی را تبدیل به شدت جریان خروجی می کند. شدت این جریان مانند سیگنال، به مبدل انتقال پیدا می کند و سپس خروجی آن به شکل میلی آمپر گذارش داده می شود. در مدل های مختلف از ترانسمیتر فشار یوکوگاوا، سیگنال های خروجی بین 4 تا 20 میلی متر آمپر دچار تغییر می شوند و این تغییر در بین همه ابزارها تا حدی شبیه به یکدیگر است. برای ساختن دیافراگم این ترانسمیتر باید از استنلس استیل و آلیاژ تینانیوم استفاده شود زیرا این دو ماده مقاوت بسیار زیادی در برابر خوردگی داشته و همچنین دارای استحکام زیادی هستند. ترانسمیتر فشار یوکوگاوا می تواند با هر محیطی سازگار شود و به صورت شناور در آب قابل استفاده است. این ترانسمیتر علاوه بر این می تواند سطح فشار و فشار تفاضلی را به طور مستقیم اندازه گیری کند. ترانسمیتر فشار یوکوگاوا از مواد پیزوالکتریک ساخته می شود زیرا این مواد نسبت به میدان تابشی و مغناطیسی مقاومت بسیار بالایی دارند. این ترانسمیتر قابلیت اتصال به سایر سیستم ها از جمله مدارهای الکتریکی را دارد. 

 





:: برچسب‌ها: ترانسمیتر فشار ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: