الگوی خیاطی چیست؟
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

در تعریف ساده ی الگوی خیاطی می توانیم بگوییم که الگوی خیاطی راهنمایی برای برش لباس است که تمامی تولید کنندگان برای دوخت انواع لباس از آن استفاده می کنند. در واقع الگوها تکه کاغذهایی برش خورده هستند که ان ها روی پارچه قرار می دهیم و خطوط دور آن را رسم می کنیم و پارچه را به شکل آن برش می زنیم.

در طی سال هایی که انسان از هنر خیاطی استفاده می کند، برای این که کار خود را راحت تر کند و به استانداری در زمینه ی تولید لباس برسد از روش های مختلفی برای تولید لباس و خیاطی استفاده کرده است که هر کدام از این روش نقاط ضعف و قوت خود را داشته است.

هر کدام از روش هایی که افراد برای دوخت لباس مورد استفاده قرار می دهند الگوهای خیاطی خاص خود را دارند. برای مثال معروف ترین روش های خیاطی که شامل روش متریک، مولر ، ساده، گرلاوین و سایز بندی می شود هر کدام الگوهای خیاطی خاص خود را دارند به عنوان مثال الگویی که برای دوخت شلوار در روش مولر مورد استفاده قرار می گیرد با الگویی که برای دوخت شلوار در روش متریک مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است. تفاوت هایی که باعث می شود این روش ها از هم متمایز شوند به خاطر محاسبات و ظرافت هایی که در هر روش به کار گرفته می شود.

تاریخچه ی ساخت الگو

شاید مانند هر چیز تازه ی دیگری که وارد دنیای بشر می شود برای تان سوال باشد که اولین بار چه کسانی استفاده از الگو را پایه گذاری کردند و رواج دادند. در سال ۱۸۶۰، ویلیام جنگینگز دمورست و الن لوئیس دمورست شو لباسی که در خانه ی خود برگزار کردند و الگوهای ان فروختند. این کار موجب تحولی عظیم در عرصه ی پوشاک شد و استفاده از الگو را جایگزین روش های قدیمی کرد.

تولید الگو

تولید الگو یکی از مهم ترین مراحل در دوخت لباس است به دلیل این که الگوی خیاطی خوب می تواند خروجی لباسی خوبی به همراه داشته باشد و اگر الگوی خیاطی به خوبی برش داده نشده باشد خروجی با کیفیتی نخواهد داشت.

قالب هایی که در ساخت الگو طراحی و تولید می شوند برای دوخت لباس و صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرند. تولید الگو یک هنر است که می تواند توسط خیاطان با تجربه و یا در منزل نیز انجام شود یا اگر خیاط در زمینه ی تولید الگو تجربه ندارد می تواند از الگوهای آماده ای که در بازار موجود است استفاده کند.

تولید الگو بین طراحی لباس و تولید آن پلی ارتباطی ایجاد می کند که فردی که الگو را تولید می کند این هنر را دارد که یک قطعه پارچه را با منحنی های بدن انسان مطابقت دهد.

با استفاده از الگو می توان یک طرح را به لباس تبدیل کرد. جالب است بدانید که با وجود این که بدن طراحی سه بعدی دارد و دارای طول، عرض و عمق است، الگوهایی که برای تولید لباس مورد استفاده قرار می گیرند دارای طراحی مسطح هستند. اما منحنی و برآمدگی هایی که در بدن وجود دارد و باید در دوخت لباس در نظر گرفته شوند موجب نگرانی فرد الگوساز می شوند زیرا اگر الگو به درستی برش داده نشود و این منحنی ها و برآمدگی ها را در نظر نگیرد موجب می شود که لباسی که در نهایت تولید می شود لباس مناسبی نباشد. در ابتدای تولید الگو، یک الگوی اولیه تولید می شود در این الگو اندازه های بدن در نظر گرفته می شود، این الگو که گام اولیه ای برای تولید الگو مسطح است در مرحله ی بعدی الگو بر اساس یک تصویر دو بعدی یا طرح مسطح تولید می شود که در نهایت به یک طرح سه بعدی متناسب با منحنی ها و برآمدگی های بدن تبدیل می شود.

دلیل استفاده از الگوی خیاطی

همان طور که قبلا هم گفتیم یکی از دلایلی که باعث می شود بسیاری از افراد خیاطی با الگو را به خیاطی بدون الگو ترجیح دهند راحتی کاری است که استفاده از الگو در پی دارد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تنها خیاطانی می توانند بدون الگو خیاطی کنند که تجربه و مهارت بسیار بالایی داشته باشند زیرا اگر هر گونه اشتباهی در ضمن برش پارچه توسط خیاط اتفاق بیافتد باعث می شود که پارچه به پارچه ای بلا استفاده تبدیل شود به همین دلیل توصیه می شود افراد مبتدی و افرادی که تجربه ی چندانی در زمینه ی خیاطی ندارند بدون الگو شروع به خیاطی نکنند.

استفاده از الگو این فرصت را در اختیار افراد قرار می دهد که ابتدا طرح اولیه ای روی کاغذ پیاده سازی کنند و سپس طرح روی کاغذ را روی پارچه پیاده سازی کنند، این کار باعث می شود که اگر اشتباهی در ضمن برش الگو روی کاغذ اتفاق بیافتد صدمه ای به پارچه ی اصلی نرسد.

مزایای استفاده از الگوی خیاطی
قبلا تا حدودی در مورد مزایای استفاده از الگوی خیاطی که شامل راحتی کار خیاط و صدمه نرسیدن به پارچه ی اصلی می شود صحبت کردیم، اما اگر بخواهیم مزایای استفاده از الگوی خیاطی را با دقت بیشتری مورد استفاده قرار دهیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

استفاده از الگوی خیاطی به دلیل ظرافت ها و محاسبات به کار رفته در آن باعث می شود که نتیجه ی کار ظریف تر و دقیق تر باشد.

به دلیل این که قبلا همه ی محاسبات روی الگوی خیاطی انجام شده است زمانی که خیاط از الگوی خیاطی استفاده می کند پارچه ی کمتری به هدر می رود و در نتیجه مصرف پارچه کاهش می یابد.

استفاده از الگوی خیاطی این قابلیت را دارد که قبلا از این که شروع به برش پارچه کنید هر گونه تغییری که می خواهید روی الگو پیاده کنید بدون این که به پارچه ی اصلی صدمه ای برسد.

با کمک الگو می توانید مانند خیاطان حرفه ای خیاطی کنید.

استفاده از الگو اشتباهاتی که ممکن است در زمان خیاطی به دلیل عدم تمرکز خیاط و یا اشتباه در محاسبات و یا هر گونه اشتباه دیگری که اتفاق بیافتد به حداقل برساند.

با استفاده از سایزهای اماده و یا تغییراتی که می توانید روی الگو ایجاد کنید می توانید الگو را به اندازه های مورد نظر خود تغییر دهید.

پس از مدتی که در استفاده از الگو به مهارت رسیدید می توانید الگوهای آماده ی مختلف را از سایت های همچون سیماکده تهیه کنید و هر لباسی که می خواهید را بدوزید و در این زمینه هیچ محدودیتی نداشته باشید.

به یاد داشته باشید که استفاده از الگو اصولی دارد که اگر با این اصول آشنا شوید و از آن استفاده کنید می توانید بدون این که وقت و انرژی زیادی صرف کنید لباس مدنظر خود را به بهترین شکل ممکن بدوزید.

نکته ی دیگری که باید در مورد مزایای استفاده از الگو به آن اشاره کنیم این است که استفاده از الگو باعث می شود که بتوانید لباس هایی با ظرافت و زیبا برای خود و اطرافیان خود بدوزید و همچنین به دلیل این که برخی از افراد امکان تهیه ی لباس آماده را ندارند می توانید با یادگیری اصول تولید الگو و کشیدن آن و استفاده از آن در کارهای خود درآمد بیشتری از خیاطی کسب کنید.

روش های مختلف استفاده از الگو

نکته ی بعدی که باید در مورد استفاده از الگو به آن اشاره کنیم این است که خیاطی روش های متفاوتی دارد که با توجه به محاسبات و ظرافت های مختلفی که در هر کدام از این روش ها وجود دارد الگوهای خیاطی که در هر کدام مورد استفاده قرار می گیرد متفاوت است.

لازم به ذکر است که می توانید از هر روشی که بخواهید برای دوخت لباس های خود و استفاده از الگو استفاده کنید زیرا اگر بتوانید الگو را بخوانید و آن را تشخیص دهید دیگر استفاده از روش های مختلف برای دوخت لباس برای تان فرقی نخواهد کرد.

روش های مختلف برش الگوی خیاطی یا به عبارتی روش های مختلف استفاده از الگو که جزو پر کاربردترین روش ها هستند عبارتند از:

روش مولر
روش مولر برای دوخت الگو در خیاطی یکی از محبوب ترین روش ها برای افراد مبتدی در شروع کار است، به این دلیل که روش مولر پیچیدگی های روش های همچون گرلاوین را ندارد. این روش که نسبت به روش های دیگری که در دنیای خیاطی مورد استفاده قرار می گیرد بهینه تر و پیشرفته تر است باعث می شود که لباس دقیقا اندازه ی تن فرد باشد و دیگر نیازی به پرو نباشد.

روش متریک
یکی دیگر از روش های استفاده از الگو یا به عبارتی یکی دیگر از روش هایی که می تواند از آن برای برش الگو استفاده کرد، روش متریک است، این روش دقیق ترین روش برش الگو در دنیای خیاطی است که محاسبات و دستورالعمل های خاص خود را دارد. استفاد از روش متری برای برش الگو کمی دشوار است اما نکته ای که باعث می شود این روش مورد استقبال افراد بسیاری قرار گیرد این است که میزان پارچه ای که در این روش مورد استفاده قرار می گیرد بسیار کمتر است به عبارتی میزان پارچه ای که در این روش به هدر می رود کمتر است.

روش گرلاوین
روش دیگری که برای برش الگو وجود دارد و یکی از روش های قدیمی در دنیای خیاطی است، روش گرلاوین است. با وجود این که روش گرلاوین برای برش الگو ریزه کاری های زیادی دارد و پیچیدگی های زیادی به همراه دارد اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و بسیاری از افرادی برای برش الگو از این روش استفاده می کنند.

روش ساده
روش ساده همان طور که از نام آن پیداست روشی بسیار ساده است که ظرافت و دقتی که در روش های دیگر مانند گرلاوین و متریک وجود دارد را ندارد و نیاز به ریزه کاری های خاصی نیز ندارد. به همین دلیل افرادی که به تازگی وارد حوزه ی خیاطی شده اند و تمایل به صرف وقت چندانی برای یادگیری روش های مختلف ندارند می توانند از این روش برای استفاده از الگو استفاده کنند.

روش سایز بندی
در روش سایز بندی شما دقیقا براساس الگوهای آماده خیاطی می کنید، برای مثال اگر می خواهید شلوار سایز ۳۸ بدوزید، الگوی شلوار سایز ۳۸ را روی پارچه قرار می دهید و پارچه را برش می دهید. روش سایز بندی که یکی دیگر از روش های استفاده از الگوهای خیاطی است برای افراد مبتدی در زمینه ی خیاطی یا افرادی که در زمینه ی خیاطی هیچ تجربه ای ندارند بسیار مناسب است، اما مشکلی که دارد این است که این روش تنها برای سایزهای خاصی کاربردی است.

Wikipedia:در خیاطی و طراحی مد ، الگویی به الگویی گفته می شود که قطعات لباس قبل از برش و مونتاژ بر روی پارچه ردیابی شود. الگوها معمولاً از کاغذ ساخته می شوند و در صورت نیاز به مقاومت بیشتر برای مقاومت در برابر استفاده مکرر ، گاهی اوقات از مواد محکم تری مانند مقوا یا مقوا ساخته می شوند. روند ساخت یا برش الگوها گاهی اوقات به یک کلمه Patternmaking متراکم می شود ، اما همچنین می توان آن را به صورت نوشتاری الگو (-) یا برش الگو نوشت.

منبع: http://www.rajanews.com/news/340712/%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%B7%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F





:: برچسب‌ها: الگوی خیاطی چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: