معرفی تجهیزات صنعتی
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری

چیلر

چیلر به دستگاهی (سیستمی) گفته می‌شود که از طریق انجام یک سلسله فرآیند در سیکل تبرید تراکمی یا جذبی گرما را از سیال واسط (معمولاً آب) می‌گیرد و باعث سرد شدن آن می‌شود. این مایع می‌تواند از طریق مبدل حرارتی به تجهیزات خنک‌کننده یا فرآیندهای صنعتی دیگری منتقل شود. از چیلرها بطور گسترده برای تهویه مطبوع تابستانی در پروژه‌های مسکونی، اداری – تجاری، فرهنگی – تفریحی، ورزشی، صنعتی و … استفاده می‌شود. از سرمایش تولید شده در چیلر (Chiller) می‌توان جهت خنک‌ کاری دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی و سرمایش‌های فرآیندی هم استفاده کرد. چیلرها از نظر ساختار و سیکل عملکردی دارای تنوع زیادی می‌باشند که موارد و عوامل مختلفی در انتخاب یکی از انواع آن می‌تواند تعیین کننده باشد. با توجه به نیاز بهره‌ بردار دمای آب سرد خروجی، چیلر می‌تواند بالای صفر (جهت تهویه مطبوع) یا زیر صفر (جهت سرمایش فرآیندی و مصارف صنعتی) باشد.

چیلر چگونه کار می‌کند؟

کارکرد چیلر براساس سیکل تبرید تراکمی یا جذبی است که با گرفتن گرما از سیال واسط (معمولاً آب) و انتقال آن به مبدل تجهیزات تهویه مطبوع تابستانی یا دستگاه‌های صنعتی باعث ایجاد سرمایش می‌شود. در سیکل تراکمی، تولید سرمایش بر اساس تبخیر و تراکم و تقطیر و انبساط مبرد می‌باشد که در طی این چهار فرآیند گرما از سیال واسط گرفته شده و تولید سرمایش می‌شود. در سیکل جذبی تولید سرمایش بر اساس ایجاد خلاء و کاهش دمای تبخیر مبرد و استفاده از ماده جاذب جهت جذب بخار مبرد می‌باشد.

فن کویل

یک دستگاه فن کویل (FCU) وسیله ای ساده است که شامل مبدل حرارتی و فن است. این دستگاه بخشی از سیستم تهویه مطبوع موجود در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی و … است. یک فن کویل، دستگاهی با قابلیت های گوناگون است که گاهی اوقات با مکش هوای موجود، درجه حرارت فضای محیط اطراف خود را تنظیم می کند. این کنترل توسط یک سوئیچ دستی خاموش/ روشن یا یک ترموستات انجام می شود. تر موستات به فن یا به شیر کنترل فرمان می دهد که با تغییر دور فن یا تغییر میزان دبی آب ورودی به کویل ها می توان به دمای مطلوب در هر فضا دست یافت. اساسا دستگاه های فن کویل با آب سرد و گرم از دیگ های مرکزی و چیلر تغذیه می شوند. فن کویل ها برای آن که انرژی تولید شده توسط مولد انرژی (گرم کننده یا خنک کننده) را به محیط ارائه دهند، معمولا از دو لوله (گرم یا سرد) و چهار لوله (هر دو واحد گرمایش و خنک کننده به صورت همزمان) بهره می گیرند. دستگاه فن کویل نصب نسبتا ساده ای دارد. با این حال، برای اطمینان از عملکرد کارآمد نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. هنگامی که یک  فن کویل هوا را خنک می کند، آب کندانس شده به روی کویل ها وارد سینی زیر آن می شود و از آنجا توسط لوله ی درین، آب باید تخلیه گردد.

انواع فن کویل

  • فن کویل سقفی: این وسیله از تاسیسات ساختمانی دو منظوره است که در سقف کاذب و یا زیر سقف نصب می شود. سیستم هوادهی فن کویل سقفی از دریجه جلویی و به صورت افقی است. فن کویل هایی که در سقف کار می شوند به صورت روکار و در معرض دید قرار دارند را به نام فن کویل سقفی کابینی یا توکار هم می شناسند.
  • فن کویل کانالی: این وسیله برای توزیع هوا بسیار کارامد است و می تواند به صورت یکسان هوای گرم یا سرد را به تمام نقاط اتاق هدایت کند.
  • فن کویل کانالی پرفشار: این دستگاه مناسب ساختمان های مسکونی نیست و موقع کارکرد صدای زیادی را ایجاد می کند. علت صدای زیاد فن ها، حجم زیاد هوا در مقایسه با انواع دیگر است.

روفتاپ پکیج

روف تاپ پکیج در واقع ترکیبی از چیلر و هواساز در یک مجموعه یکپارچه است. روفتاپ پکیج ها عمل گرمایش ، سرمایش ، فیلتراسیون و تنظیم رطوبت هوا را انجام می دهند. اجزای داخلی دستگاه شامل یک چیلر هوا خنک، کویل حاوی مبرد، کویل آبگرم، فن، فیلتر و تجهیزات رطوبت زنی می شود. در حالت سرمایش، چیلر تراکمی هوا خنک کار کرده و مبرد را به کویل حاوی مبرد (اواپراتور) ارسال می کند و فن با چرخش خود و عبور دادن هوا از اطراف کویل، منجر به کاهش دمای هوا می شود. در حالت گرمایش نیز آبگرم باید از موتورخانه یا دستگاه پکیج دیواری و … به کویل آبگرم ارسال و فن با چرخش خود اینبار دمای هوا را افزایش دهد. روفتاپ پکیج نیز سه کانال هوای رفت، هوای برگشت و هوای تازه دارد. به دستگاه روفتاپ پکیج ، دستگاه پکیج یونیت نیز گفته می شود.

روف تاپ پکیج ها در فضایی آزاد و اغلب بر روی بام نصب شده و معمولا دارای سه دریچه (دریچه ورود هوای تازه ، دریچه هوای برگشتی و سیرکوله شده ساختمان ، دریچه هوای مطبوع خروجی از دستگاه به سمت بخش های مختلف ساختمان) هستند. هوای تازه با هوای برگشتی (سیرکوله شده) مخلوط و پس از گرم یا سرد شدن و نیز عبور از فیلترهای تعبیه شده در دستگاه، از دریچه خروجی دستگاه خارج شده و با کانال کشی وارد ساختمان می شود. به علت استفاده از سیکل تبرید تراکمی (همانند چیلر ، کولر گازی و …) در این دستگاه، سرمایش آن بسیار مطبوع و به علت استفاده از آبگرم موتورخانه یا پکیج، گرمایش آن نیز بسیار مطبوع است.

 

 

پی ال سی

PLC یا به عبارتیProgrammable Logic Controller که به نام Programmable Controller نیز شناخته می شود یک کامپیوتر دیجیتال صنعتی است که برای کنترل فرآیندهای صنعتی، نظیر خطوط مونتاژ، تجهیزات روباتیک و هر فعالیتی که نیازمند کنترل با قابلیت اطمینان بالا باشد طراحی و ساخته شده است. تسهیل در برنامه نویسی و خطایابی آسان فرآیند، از ویژگی های PLC می باشد. به عبارت دیگر، پی ال سی کنترل کننده ی نرم افزاری است که در قسمت ورودی، اطلاعاتی را به صورت باینری دریافت و آنها را طبق برنامه ای که در حافظه اش ذخیره شده پردازش می نمایند و نتیجه ی عملیات را نیز از قسمت خروجی به صورت فرمان هایی به گیرنده ها و اجرا کننده های فرمان (Actuators) ارسال می کند. به عبارت دیگر PLC عبارت از یک کنترل کننده  ی منطقی است که می توان منطق کنترل را توسط برنامه برای آن تعریف نمود و در صورت نیاز، به راحتی آن را تغییر داد.

مزایای پی ال سی

همانگونه که گفته شد استفاده از پی ال سی باعث مدیریت بهتر یک ماشین صنعتی می شود. استفاده از پی ال سی روش های سنتی مدیریت ماشین آلات را منسوخ کرده، و دیگر نیاز به نیروی انسانی نیست، و این ماشین آلات به صورت اتوماتیک و با استفاده از فرمان های پی ال سی کار می کنند. یکی دیگر از مزایای plc عیب یابی آسان است. در سیستم های صنعتی برای عیب یابی یک سیستم می بایست قطعات مختلف مورد بررسی قرار می گرفتند. این در حالی است که با کمک plc این کار به صورت هوشمند تشخیص داده می شود، و می توان عیب ایجاد شده را به صورت سریعتر رفع نمود. همچنین استفاده از این تابلو می تواند بازدهی یک ماشین تولیدی را افزایش دهد و در کنار آن کیفیت محصولات را نیز حفظ کند. در نتیجه با استفاده از این کامپیوتر داخلی می توان پروژه موفق را راه اندازی نمود.

به طور کلی مزایاي plc عبارتند از :

  • استفاده از PLC حجم تابلوهاي فرمان را کاهش می دهد.
  • استفاده از PLC موجب صرفه جویی فراوان در هزینه می گردد .
  • PLC استهلاك مکانیکی ندارد بنابراین علاوه بر طول عمر بیشتر ، نیازي به سرویس و تعمیرات دوره اي ندارد .
  • مصرف انرژي PLC بسیار کمتر از مدارهاي رله اي است .
  • PLC نویزهاي صوتی و الکتریکی ایجاد نمی کند .
  • عیب یابی مدارات کنترل با PLC سریع و آسان است و معمولا PLC خود داراي برنامه عیب یابی می باشد .

اینورتر

کلمه اینورتر در لغت به معنی معکوس کننده است و اینورتر دستگاهی است که برق DC را به برق AC تبدیل میکند. از ابتدای کشف برق، به راحتی برق AC را به برق DC تبدیل میکرده اند، اما در دهه های اخیر تبدیل برق DC به برق AC نیز به کمک اینورترها امکان پذیر شده است. اینورتر سه کاربرد اصلی دارد: تبدیل 12 ولت DC برق خودور به برق 220 ولت AC، اینورترهای جوشکاری، اینوترهای کنترل دور موتور مانند اینورترهای بکار رفته در کولرهای گازی.

ویژگی های اینورتر

كاهش انرژی مصرفی و لذا كاهش هزینه برق، كاهش جریان راه اندازی و در نتیجه طولانی شدن عمر موتور ، امكان تغییر سرعت موتور، امكان تغییر جهت حركت موتور، داشتن حفاظت در برابر اضافه بار، امكان كار موتور در شرایطی كه ولتاژ ورودی متغیر است، امكان كنترل از راه دور، ایجاد سرعت بیشتر از سرعت نامی موتور، برنامه ریزی كردن حركت. اینورتر به صورت هوشمند میزان بار وارده به موتور را تشخیص داده و متناسب با همان بار، به موتور جریان می دهد و این جریان در بسیاری از مواقع از جریان نامی موتور كمتر است. دستگاهی الكترونیكی است كه بوسیله آن می توان سرعت موتورهای سه فاز را تغییر داد.





:: برچسب‌ها: معرفی تجهیزات صنعتی ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: