همه چیز در مورد ورق تفلون
نوشته شده توسط : محمد سلحشوری
همه چیز در مورد ورق تفلون  تفلون با نام ptfe sheet ، پلی مری است که در سال 1938 بطور تصادفی کشف شد. ورق تفلون نوع خاصی از ورق است که به علت ویژگی های خاصی که دارد در صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی و خیلی از صنایع دیگر کاربرد دارد. در ادامه این مقاله با وبلاگ ما همراه باشید.

ویژگی های ورق تفلون

ویژگی هایی از ورق تفلون که باعث متمایز آن از سایر ورق های صنعتی و مشابه شده عبارتست از: ضریب اصطکاک بسیار پایین، نچسب بودن آن، عایق بسیار خوب الکتریسیته آن، مقاوت در برابر نفوذ آب و رطوبت و اسید، حلال و انواع مواد شیمیایی و از همه مهمتر داشتن دامنه گسترده تحمل حرارتی از 200- درجه ساتتیگراد تا 280+ درجه سانتیگراد.
از آنجایی که این پلیمر بندرت توسط بدن انسان دفع میشود در پزشکی نیز کاربرد زیادی دارد و میتوانیم از آن در ساخت اعضای مصنوعی بدن انسان استفاده کنیم. پلی تترا فلورو اتیلن نام کامل شیمیایی ورق تفلون میباشد که در رنگ های مختلفی، عرضه میشود.
از آنجایی که چسابندن ورق تفلون به سطوح مختلف کار دشواری می باشد لذا برای حل کردن این مشکل با روش خاصی، سطح تفلون متخلل می شود و با استفاده از چسب های اپوکسی دو جزئی میتوانیم آن را به سطوح مختلفی بچسبانیم.
ورق تفلون دارای انواع خاصی از ورق می باشد که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد. یکی از رایج ترین موارد استفاده این ورق در بحث صنایع ، صیقلی نمودن سطوح ابزارآلات صنعتی می باشد.
 
مزایا و معایب ورق تفلون
ورق تفلون خاصیت روانکاری و مقاومت شیمیایی بالایی دارد ، دارای دمای کاری گسترده ای است. خاصیت نچسب بودن و اصطکاک پایین از مزایای دیگر این ورق می باشد. این ورق، هیچ گونه حساسیتی به آب و رطوبت ندارد.
مقاومت در برابر اسید و باز، مقاومت دی الکتریک بالا و ضربه پذیری آن، از دیگر ویژگی های مثبت این ورق محسوب میشود.
یکی از معایب این ورق، این است که وزن مخصوص بالایی دارد و همین خاصیت باعث افزایش قیمت این پلیمر شده است. از معایب دیگر این ورق میتوان گفت که ورق تفلون استحکام مکانیکی پایینی دارد بطوریکه حتی در دماهای بالا، فرایند پذیری مشکلی دارد. نکته اینکه گازی که در اثر سوختن این ورق به وجود می آید در دماهای بالا دارای خاصیت سمی و بسیارخطرناکی می باشد.
 
کاربرد ورق تفلون
 
ورق تفلون از وسایل خانگی گرفته تا طیف گسترده ای از صنایع و حتی در سفینه های فضایی کاربرد دارد. در انواع صنایع از جمله پزشکی، صنایع هوایی و موشکی ، صنایع شیمیایی، صنایع نفتی و انواع صنایع دیگر کاربرد دارد. از این ورق در شیرآلات، قطعات پمپ ها، عایق سیم ها و انواع روکش های سطحی و …نیز استفاده می شود.
 
انواع ورق تفلون
 
ورق تفلون دارای انواعی از ورق می باشد که هر کدام ویژگی و کاربرد خاص خود را دارا می باشند. از جمله این ورق ها، ورق تفلون خالص می توان نام برد؛ این ورق رنگش بصورت طبیعی به رنگ سفید یخچالی میباشد.
این ورق گستره دمایی گسترده ای(260- تا 280+) را تحمل میکند و ضخامت آن تا 50 میلی متر هم میرسد. این ورق در بازار به دو صورت رول و شیت موجود است.
بیشترین کاربرد ورق تفلون خالص در صنایع برودتی است که در آنجا دارای بهترین عملکرد میباشد بطوریکه هیچ گونه شکستی را از خود نشان نمی دهد.
ویژگی مثبت دیگری که ورق تفلون خالص دارد این است که ضریب سایش بسیار پایینی در انواع دیگر ورق ها دارد و همین ویژگی باعث شده که در جاهایی استفاده شود که امکان روانکاری در آنجا وجود ندارد و یا اصلا امکان پذیر نیست.
 
دومین ورق تفلون، می توان به ورق تفلون کربن اشاره کرد. این ورق رنگش در بازار مشکی می باشد و نسبت به ورق تفلون خالص ویژگی های نسبتا بهتری دارد.
ورق تفلون کربن با کربن و گرافیت تقویت شده است. مزایایی که این ورق نسبت به تفلون خاص دارد این است که ورق تفلون کربن، مقاومت سایشی بهتری در سرعت های بالاتری دارد. و همچنین در هنگام فشار مقاومت حرارتی بالاتری را نسبت به تفلون خالص از خود نشان می دهد.
 
اما این ورق در مقایسه با ورق سفید تفلون قیمت بالاتری دارد و در مقابل اسید و باز و برخی از حلال ها مقاومت کمتری را نشان می دهد. از ورق تفلون کربن در ساخت انواع بوش ها، واشرهای تحت فشار و پیستون و غیره استفاده میشود. نوع دیگری از ورق تفلون، ورق تفلون گرافیت میباشد.
 
این ورق با اضافه کردن ترکیباتی مانند کرن و گرافیت به تفلون ساده به دست می آید. از این ورق در محیط های کاری که احتمال آن هست که فشار زیاد منجر به تغییر فرم شود استفاده میشود. همچنین این ورق بعلت دارا بودن تبادل حرارتی و الکتریکی بالا، مناسب برای قطعاتی هستند که در سرعت بالا کار می کنند.
 
ورق تفلون کربوگرافیت
 
در تولید باند الاستیک و بلبرینگهای سرعت بالا از این ورق استفاده می شود. نوع دیگری از ورق های تفلون، ورق تفلون کربوگرافیت است. کاربرد اصلی این ورق در ساخت کلیه قطعات صنایع پتروشیمی می باشد. از آنجایی که این ورق مقاومت حرارتی بالایی دارد در فیلترها و سایر قطعاتی که نیاز به تحمل حرارتی بالایی دارند استفاده میشود.
 
ورق تفلون گلاس و ورق تفلون برنز، از انواع دیگر ورق تفلون می باشند. ویژگی مهم ورق تفلون گلاس، مقاومت بسیار بالایش در برابر آب و فشار می باشد. از ورق برنز معمولا در سیستم های هیدرولیک استفاده میشود.
 
ورق تفلون یا پلی تترا فلوئورواتیلن از زنجیره اصلی کربن که به هر کربن آن دو اتم فلوئور متصل شده است تشکیل شده است.
 
این ورق اغلب بعنوان پوشش سطحی نچسب استفاده میشود. تفلون دارای ویژگی های مثبت فراوانی است از جمله این ویژگی ها این است که در برابر اشعه یو وی مقاومت بالایی دارد و به مرور زمان خاصیت خود را از دست نمی دهد. ورق تفلون در برابر رطوبت هوا هیچ گونه حساسیتی ندارد و دارای مقاومت الکتریکی بالایی میباشد. خاصیت نچسب بودن، مقاومت در برابر ضربه و اصطکاک پایین از دیگر ویژگی های این نوع ورق میباشد. با توجه به ویژگی های بالای این ورق، میتوان گفت که ورق تفلون دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف میباشد. از جمله کاربردهای ورق تفلون عبارتست از، ساخت انواع قطعات صنایع پتروشیمی، انواع آب بندها، و سایر قطعاتی که نیاز به حرارت بالا دارند و غیره
 




:: برچسب‌ها: ورق تفلون ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: